Woord vooraf

Een blog over de Agion Oros (Athos), de Tuin van de Moeder Gods, het spirituele centrum van het oosters-orthodoxe christendom.
En dus ook over kloosters, pelgrimeren en ikonen. (Tekst in geel bevat een link)
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Abonneer u onderaan deze pagina.

donderdag 20 december 2012

199 - HET HEILIGE KLOOSTER KONSTAMONITOU/Ι.Μ. ΚΩΝΣΤΑΜΟΝΊΤΟΥ (1/3)

Deze zomer bezocht ik voor de eerste keer I.M. Ko(n)stamonítou (ook wel I.M. Kastamonítou geschreven). Het ligt in een prachtige, groene omgeving. Ik vertrok 's ochtends uit I.M. Zográfou en na een mooie wandeling van ruim anderhalf uur, met hier en daar een stevige klim, bereikte ik het nagenoeg stille klooster. Op dit vroege tijdstip was er geen monnik te zien. Een paar pelgrims zaten op een balkon te praten. Ik rustte uit in de kiosk, buiten de poort, met zicht op het klooster.




 
Ik zocht de archontaríki op, op de tweede verdieping, maar de archontáris of een monnik met de sleutel van de kerk lieten ruim een uur op zich wachten.  Vanuit de archontaríki heb je een goed uitzicht op het kathólikon.

Dankzij de inspanningen van de Amerikaanse Griek P kon ik vervolgens de kerk bezoeken en de huisikoon van de beschermheilige, de protomartelaar (de eerste christelijke martelaar) Heilige Stéfanos (Grieks: ο πρωτομάρτυρας 'Αγιος Στέφανος), begroeten. Zijn feest wordt gevierd op 27 december (9 januari oude kalender).